söndag, juli 10, 2011

Summer in the city

I lördags åkte Louie och jag in till Göteborg. Tåget från Alingsåsterminalen skulle avgå strax efter kl 13:00



Jag invigde min nya väska. Eller, nya och nya...
jag hittade den på vinden när jag letade efter massa gamla kläder. Jag hittade en massa roliga saker som vi inte använt på år och dar. Känns bra att kunna ge dem lite liv igen!



Louie och jag skulle in till Rockhouse i stan. Den kommande veckan ska hon och jag ha hand om Second Hand-avdelningen i affären istället för Martin. Han ska åka till London och se Black Crowes live.



Här har vi Rockhouse!



Lite nytt, lite gammalt, något lånat och något blått.



Louie letar efter skivor.
Hon och jag har hängt i skivaffären sen vi var små. Det är en sån butik man går in i vare sig man har pengar, letar efter något eller inte. Det känns bara viktigt att gå in där och titta, på något sätt.




Martin himself.
Så, nu vet ni - inom de närmsta dagarna står syster min och jag bakom disken och tar emot kunder.
Lite nervöst är det. Jag har inte stått bakom en kassa sen mamma hade Second Hand-butiken i byn för flera år sedan (om ens då?). Därför känns det tryggt att vi är två, systrarna tar hand om varandra.



Något som känns ännu tryggare är att det ligger ett sushi-hak precis mittemot Rockhouse.
Jag vet vad Louie och jag kommer äta för lunch de närmsta dagarna.



Efter den råa fisken tog vi en liten tur i stan.



Indianer stod och spelade på Kungsportsplatsen.



Det var fler än vi som diggade panflöjter och fjädrar.




Efter en stund ringde telefonen. Det var Martin från Rockhouse. Han skulle till Slottskogen och träffa sin bror och undrade nu om vi ville följa med. Naturligtvis ville vi det!



Bröderna Rockhouse.
Ja, Martin och Tore är tvillingar.




Vi satt i gräset och pratade, drack lite folköl och åt bananchoklad.
Han i den färgglada tröjan hette Mattias (tror jag?). Hans mamma tyckte han var omogen som hade färgstark tröja och långt hår.



Tiden gick. Solen började gå i moln.
Vi tog en sväng till lekplatsen med Tore och hans barn. Vi sparkade boll och försökte klättra i lekstänger vi inte förstod oss på.
När det var dags för Tore och hans familj att gå tackade vi för oss. Mattias, Louie och jag följde med Martin hem till Majorna för att lyssna på musik och titta på helt vansinniga video- och dvd-filmer om en sinnessjuk punkare. Äckligt, men ganska intressant historia.



Plötsligt var klockan närmare 00:00. Louie och jag hade ett tåg att passa. Dessutom var vi lite hungriga...



...så vi sprang in på McDonalds inne på Nordstan och köpte varsin burgare.
Klockan 01:17 satt vi på ett tåg från Göteborg vidare mot Alingsås. Trötta, men ganska glada och nöjda med dagen.





Puss och kram, fred och kärlek // Josefine

Inga kommentarer: